lördag 26 maj 2012

Curation



Curation är ett ord som är i ropet just nu genom de sociala mediernas lätthet att sprida information. Eftersom jag som är insnöad i skolbiblioteksvärlden har möjligheterna till att ta del av andras artiklar, forskning och omvärldsbevakning blivit till ett aldrig sinande utforskningsfält för mig. Självklart vill jag förmedla vidare dessa skatter jag hittar ute på mina upptäcktsresor i Cyperspace. Jag vill dela med mig men också arkivera det för min egen professionella utveckling men också till andra som kan ha intresse av detta ämnesomsråde - oavsett om man är lärare eller skolbibliotekarie.-  Att erbjuda elever nya verktyg och möjligheter -  Nya strategier och presentationsmöjligheter.

Allt för att jag själv skall utvecklas och lära.

Fler och fler av oss gör digitala presentationer av olika slag, spelar in svåra undervisningsmoment på video mm. Ett exempel är de videofilmer jag hittade om SiteVision. Filmer som t o m påverkade min arbetssituation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din medverkan.