tisdag 28 februari 2012

Tillsammans kan vi



Var i dag ute på en av våra skolor. Planerar för var skolbiblioteket skall vara .... Vid tidigare besök fastnade en bild och en idé som i dag fick flyga i väg för en mycket bättre idé från en av pedagogerna. Så mycket bättre lösning! Det är alltid så lärorikt att själv få sig en knäpp på näsan när man tror att allt bara kan göras på ett sätt :-)

Forskningen visar skolbibliotekets roll


remember to thank all the books you have by ailatan, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by  ailatan 
Med anledning av inlägget: En visp gör ingen kaka ..... Forskningen visar hur stor betydelse skolbiblioteken har för elevernas lärande.

Läs och ta del!

Läs mer här

Här är en ref lista - som tyvärr inte går att klicka på! Det blir till att klippa och klistra :-)

I en av mina rapporter till förvaltningsledningen har jag dock klippt och klistrat in en lista. Här är den!


måndag 27 februari 2012

Meny


I det förslag på plan som jag jobbar på går läsfärdighet och informationsfärdighet i hop.

Menyn som erbjuds skall vara indelad i skolår med tydliga färdighetsmål, tekniker och ansvarsfördelning för att planen skall bli tydlig.

I ena handen har jag kursplanerna och i andra handen en hög med olika planer för skolbibliotek ....



Qdoba Menus by zyphbear, on Flickr
Creative Commons Attribution 2.0 Generic License  by  zyphbear 

Smörgåsbord över vad skolbiblioteket kan erbjuda

analog by aopho, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  aopho 

Sitter och filar på vad vi i skolbiblioteket kan erbjuda när det gäller elevernas måluppfyllelse med fokus informations- och läsfärdighet. Smörgåsbordets rätter bör innehålla samma rätter som LGR11 - men receptet kan se annorlunda ut:-) Vi som skolbibliotekarier har andra ingredienser att blanda i kakan. En spännande mix!

Med blicken på de planer som tidigare gällt för skolbiblioteksverksamhet ser jag tyvärr att en del har möglat och blivit gammalt. Det går snabbt för våra ingredienser att bli gamla och odugliga.

Visst funkar en hel del, men annat är hopplöst föråldrat.

Vi som skolbibliotekarier har informationskompetensen på vårt bord. Vår roll som vägvisare för digitala verktyg bör förtydligas och förstärkas. Bibliotekarier har alltid värnat och slagits för demokratiska frågor. I dag är förmågan till digital delaktighet en viktig demokratisk fråga. Förmågan att ta del av det digitala utbudet men också att själv kunna delta. Vi har en viktig roll att spela i skolan för att utjämna digitala klyftor.  Själva behöver vi lära kontinuerligt för att kunna lära andra - och vi behöver vara steget före.


söndag 26 februari 2012

QR tävlling

Inför våra läsveckor startar Björnekullaskolan en tävling med upptäcksfärd i vårt bibliotek!
Genom att använda QR koder vill vi inspirera och motivera.

Se infosida om QR koder!
Prova QR!
qrcode

måndag 20 februari 2012

Kommunstyrelsens arbetsutskott

Snart är det dags att få kommunstyrelsens arbetsutskott bli intresserat av att skolbiblioteksprojektet övergår i ett Pedagogiskt Media Centrum (PMC) för fortsatt utvecklingsarbete. Vi hoppas att Åstorp så småningom kan samordna och utveckla sina  pedagogiska resurser på bästa sätt i takt med ökade samhällsförändringar.


Lösa tanketrådar för att bygga upp presentationen:


Skolbibliotekarier, bibliotekspedagoger, specialpedagoger och IT-pedagoger bildar en gemensam resursbas. 
- Kompetens
- Resurssamordning
- Ajour informationsteknik
- Ökade resurser på läs- och språkutveckling.
En symbios av:
it, medier, pedagogik ...


... och vilken strategi hugger man tag i för att få dem att köpa :-) ...?
- En intresseväckande inledning
- Visa på bakgrunden
- Presentera det vi vill genomföra
- Argumentation för detta (och även motargument)
- Sammanfattar
- Uppmana dem till handling.


.... Nu gäller det bara att hitta den där intresseväckande inledningen och de vassa argumenten .... :-)

Källkritik

Till min egen skola, Björnekullaskolan har jag gjort två affischer att sätta vid datorerna. De gamla var slitna och inaktuella.


Gallring

Tillsammans med två lärare har jag varit på en skola och gallrat gamla böcker. Böckerna fick nu chans att "lysa som solar" och inte gömmas i mängden. Framsidorna utåt och nyfikenheten väcks. Nu återstår bara att köpa in några nya böcker till skolan. Kanske dags att passa på under bokrean? Bra att kika på Haganäsbibliotekets inköpsförslag.



torsdag 16 februari 2012

Fake eller ej?

Blir alltid lika glad över att "ungar" ute i landet får jobba med källkritik. I dag fick jag följande e-post.


Läser också på en blogg som en tjej .... någonstans i Sverige skriver:

Sitter i skolan.

Hejsan. Nu sitter jag i skolans datasal. Vår bibliotikarie ska visa oss någonting. Hon är nog den bästa vuxna på hela skolan. + att hon har en dotter som 'r lika gammal som jag så hon fattar hur vi har det ! Tummen upp för Annelie. Iallafall. Hela inlägget kan ju inte handla om henne :) Nu ska vi typ leta fakta om "Åsneryd". För att vi ska förstå hur mkt vi använder google och att det inte alltid är sant. Så nu provar vi nått som heter NE istället. På google fanns det en massa kartor och grejs om Åsneryd. Men på NE excisterar det inte. Och NE kan man alltid lita på. Googlesidan är gjord av en bibliotikarie som ville bevisa för ungdomar hur lättlurade vi är. Det finns ju inte t.ex. pyramider i Sverige, eller hur ? Lita på NE istället, okej ?! Lova det. Detta kommer nog bli en intressant timma .. :) I eftermiddag ska jag göra läxor, och troligtvis vara med kompisar.Så jag får se om jag hinner skriva ikväll. Kram <3
http://pezone.blogg.se/category/min-vardag-2.html

För dig som ännu inte besökt Åsneryd ... varför inte passa på och gör ett besök nu under sportlovet :-)

Kort presentation i ledningsgruppen

Money! by Tracy O, on Flickr
Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic License  by  Tracy O 

Det blev en kort presentation idag i ledningsgruppen då tiden var kort. Jag tog upp följande:

Skolverket betonar skolbiblioteket som pedagogisk resurs med två huvudinriktningar:

  • Media
  • Kompetens

Med anledning av ovan har mitt arbete inriktat sig på

  • Samarbete och samordning
  • Tillgänglighet
  • Kvalitet
  • Service

Samt att få fram en handlingsplan.

I enlighet med LGR 11 finns det två gemensamma beröringspunkter för bibliotek och skola:

  • Lässtimulans
  • Informationskompetens
Projektarbetet går att följa på bloggen Uppdrag Skolbibliotek.

Till dagens möte hade jag fått uppgift att ge förslag på bemanning på de skolor som saknar bibliotekarie.

Mitt förslag bygger på en  m i n i n i v å  - långt under den nivå som de kommuner har som jag studerat. Förslaget bygger också på förutsättningen att biblioteket är tillgängligt även när bibliotekarien inte är där samt att det finns möjlighet för självutlån via scanner är möjligt.

För att fullt ut kunna samordna och öka kvaliteten på vår verksamhet föreslås inrättande av en central medie- och kompetensresurs: Pedagogiskt Media Center (PMC). Skolbibliotekarier, bibliotekspedagoger, specialpedagoger och IT-pedagoger bildar en gemensam resursbas. Denna resurs skall omfatta kompetens och resurssamordning kring informationsresurser, aktuell informationsteknik, pedagogik samt läs- och språkutveckling. Resursen omfattar både fysisk och digital verksamhet. Pedagogiskt mediecenter förenar it,

medier och pedagogik.

onsdag 15 februari 2012

Ledningsgrupp

Dags att möta ledningsgruppen!

pod meeting by Esthr, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.0 Generic License  by  Esthr 

Förutsättningar

Inköpsvägledning


Behöver du som lärarbibliotekarie lite förslag på mediainköp till ditt F-5 bibliotek?
Här delar Haganäsbiblioteket med sig av sina inköps listor!
Stort tack Haga!

2013
Januari 
Februari
Mars 1
Mars 2
April 1
April 2
April 3

_________________________________

Januari 2012
Februari 2012
Mars 2012
April 2012
Maj 2012
Juni 2012
Juni 2012 del 2
Augusti 2012
September 2012
Oktober 2012
November 2012


2011 - 1
2011 - 2
2011 - 3
2011 - 4

Informationskvart

Förankringen ut i verksamheten innebär att begreppet skolbibliotek blir synonymt med pedagogisk resurs som verktyg för ökad måluppfyllelse när det gäller elevernas läs- och skrivutveckling samt informationskompetens i linje med LGR11. Jag och min Tekarie, Petra Axheimer,  skall därför ut och förmedla dessa tankar inför personalen. Först ut var Kvidinge skola. 


Showen Biblio och Tekarien inleddes med att kort belysa ny skollag med krav på skolbibliotek.


Därefter presenterade jag uppdraget att se över skolbiblioteksverksamheten i kommunen. Gjorde reklam för detta forum för projektuppdraget, d v s - Uppdrag: skolbibliotek  - där minnesanteckningar och olika dokument finns att läsa. Jag uppmuntrade dem att bidra till forumet.


Betonade vikten av en lärarbibliotekarie på skolan som kanal och öra mellan bibliotek och skola. Oavsett om vi är pedagoger eller bibliotekarier så har vi gemensamma intresseområden: lässtimulans och informationskompetens. Kopplade också till läroplanen när det gäller dessa områden.


Petra berättade om samarbete som hon och jag haft på olika sätt. Jag betonade att dessa exempel gällde för Björnekullaskolan och att verksamhet kan se olika ut. 


Slutligen lyfte vi fram betydelsen av god litteraturkännedom och den kompetensresurs som finns hos bibliotekarierna. 


Rektorn meddelade personalen om ett kommande möte som rektor, bibliotekschef, projektledare, bibliotekarie och lärarbibliotekarie skall ha i mars då mer konkreta punkter kommer att tas upp till diskussion.

tisdag 14 februari 2012

Vertyg för huvudlösa tankar

Vilken tur det finns hjälp för orediga tankar. När huvudet är fullt av ostrukturerade tankar och måsten använder jag LinoIt för att få struktur. Post It lappar som jag kan nå var jag än befinner mig - på jobbet eller mobilen. Lätt att flytta runt och lägga till nya lappar - och som väl är .... lätt att ta bort det som är gjort :-)




Missa inte alla andra bra redskap på ÖPPNA DÖRREN WIKI

Kika ner i vår VERKTYGSLÅDA!



söndag 12 februari 2012

En visp ger ingen kaka....


Målet är att alla elever skall ha en dator. 1-1 har blivit ett begrepp. Visst är det bra men inte räcker det!
Bara för att alla eleverna i hemkunskapen har vars sin visp – blir det automatiskt ingen fin kaka… :-) Ingredienser måste till – och det går inte att släng ner vad som helst i kaksmeten för då påverkar det resultatet. Fel ingredienser … så blir kakan förstörd. Har man för mycket av något och för litet av något annat – blir kakan inte heller bra. Det gäller att följa receptet och väga och mäta. På samma sätt sker i en informationshantering. Lika viktigt är det att få stöd och handledning i processen så att inte ”kakan” blir oätlig.

Flera undersökningar visar på bibliotekarier som viktiga vägledare för elevernas lärande och deras prestationer. Forskningen visar att effektiva skolbibliotek ledda av engagerade bibliotekarier spelar en avgörande roll för elevers lärande i allmänhet och för informationskompetensen i synnerhet. Undersökningen visar också vikten av och effekten av när skolbibliotekarier arbetar som informationsexperter med handledning i informationssökning både på individ- grupp- och klassnivå. Dessutom finns verifierat samband mellan välutrustade bibliotek med välutbildade bibliotekarier och elevers läsfärdighet.

Skolbibliotekets styrka är, inte bara att vara ett rum för information eller support, utan det är en viktig funktion för att utveckla studenternas förståelse för kunskapsprocessen.

Skolbibliotekarier som regelbundet samverkar med lärarna medverkar till bättre studieresultat enligt flera forskningsrapporter. Elevernas lärande ökar i relation till hur många timmar bibliotekarien ägnar åt att arbeta tillsammans med den pedagogiska personalen genom att

• Planera undervisningen tillsammans.
• Söka och ta fram undervisningsmaterial till lärarna.
• Undervisa eleverna i informationsfärdighet i
undervisningsmomentet.
• Tillhandahålla/bistå lärarna med service och handledning.
• Tillhandahålla lässtimulerande aktiviteter.
• Leda/övervaka/styra och utveckla användning av informationstekniken



Startsidan - Skolinspektionen


Eleverna har tillgång till ett skolbibliotek i den egna skolenhetens lokaler eller på rimligt avstånd från skolan som gör det möjligt att kontinuerligt använda biblioteket som en del av elevernas utbildning för att bidra till att nå målen för denna” Skolinspektionen

Dessutom säger Skolinspektionen att:
  • Biblioteksverksamheten skall  omfatta  böcker, facklitteratur och skönlitteratur, informationsteknik och andra medier.
  • Verksamheten skall dessutom vara anpassad till elevernas behov för att främja språkutveckling och stimulera till läsning.

Det handlar med andra ord om en verksamhet där media – tryckt och digital – används som del i elevens utbildning. Det duger inte heller med gamla böcker från sextiotalet eftersom media skall vara anpassat till elevernas behov så att språkutvecklingen stimuleras och läslusten frodas.

Skolverket definierar ett skolbibliotek enligt följande:
”en gemensam och ordnad resurs av medier och information som ställts till elevernas och lärarnas förfogande med hjälp av kompetent personal. Skolbibliotek är en del av skolans pedagogiska verksamhet med uppgift att stödja elevernas lärande. Skolbibliotek kan därmed betraktas dels som en materiell resurs som är en del i en skolas läromedel och övrig utrustning, dels som en funktion som bidrar aktivt i kunskapsutvecklingen och svarar för viss service.”

Statens Kulturråd definierar skolbibliotek enligt följande:
”Skolbiblioteket är den eller de platser i eller i direkt anslutning till skolan där det finns resurser i form av medier, teknik och personal för att förmedla, söka och värdera information och läsupplevelser av alla slag”

onsdag 8 februari 2012

IT samarbete

IT plan skall fastställas i kommunen. Systemansvarig och jag skall träffas tillsammans med förvaltningschefen för att diskutera vårt framtida IT arbete. I detta arbete ingår en plan för informationsfärdighet.

Implementering


Verksamhetens mål och innehåll kommer att under våren implementeras på olika sätt i organisationen.


För framgångsrikt införande av en livaktig skolbiblioteksverksamhet krävs delaktighet där både personal och elever blir aktiva och engagerade i utvecklandet av sina skolbibliotek. Genom biblioteksråd/Elevens val kan eleverna möjlighet att aktivt delta och påverka verksamheten och innehållet i biblioteket. 

This is not a social media megaphone by altemark, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial 2.0 Generic License  by  altemark 
Förankringen ut i verksamheten innebär också att begreppet skolbibliotek blir synonymt med pedagogisk resurs som verktyg för ökad måluppfyllelse när det gäller elevernas läs- och skrivutveckling samt informationskompetens i linje med LGR11. Vi som jobbar på skolbiblioteken måste ständigt förtydliga och visa på kopplingen till kursplanen i allt vi gör!

Svenska
Engelska
Blandat

Samtalen med rektorerna kommer att inrikta sig mot: samverkansvinster vid t ex mediainköp, men också idéer kring bemanning och datorisering. Vi kommer också att diskutera förslaget på Läslustplan.

Obalans



Då flera av skolbiblioteken i kommunen är integrerade bibliotek har detta medfört stora skillnader med avseende på bemanning, bibliotekssystem och media. Kommunens skolor har fått en varierad standard. De integrerade bibliotekens mediebestånd har byggts upp kontinuerligt. Följderna har blivit:
  • Stor kvalitetsskillnad på media beroende på många års uppbyggnad av ett mediebestånd som de renodlade skolbiblioteken saknar.  Mediebeståndet vid de renodlade skolbibliotek är mycket föråldrat, slitet och saknar relevanta titlar som passar elevers olika behov och intressen.
  • Avsaknad av ett bibliotekssystem som registrerar mediebestånd och handhar cirkulation av media medför brist på samverkan och systematik på beståndet. 
  • Avsaknad av professionell bibliotekspersonal för lässtimulerande arbete och informationskompetens höjning av elever och personal.
Konsekvensen har blivit en bristande jämlikhet när det gäller förutsättningar för lässtimulans och informationskompetens. Denna skillnad bör beaktas och ett tillfälligt mediestöd kanske vore en lösning för att utjämna de stora skillnader som ovanstående innebär.

Medieinköp

Innan vi har ett Pedagogiskt Media Centrum .... Hur gör vi under tiden?

paranoia by katiew, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by  katiew 



Medieinköp
Inköpsvägledning för lärarbibliotekarierna i samråd med barnbibliotekarier och skolbibliotekarierna. Lista på nyinköpta böcker finns på ett av biblioteken som riktar sig mot f-5. Dessa listor kan bilda underlag för inköp på de skolor som saknar bibliotekarie. Dessa listor kan presenteras på Uppdrag Skolbibliotek. Två gånger per termin bör alla skolbibliotekarier och lärarbibliotekarier träffas. Varje månad bör bokas in möte mellan lärarbibliotekarie och skolbibliotekarie. Bokningar inför höstterminen görs i slutet av vårterminen och vice versa.

Pedagogiskt Media Centrum




Pedagogiskt Media Centrum 

Vi behöver samordna och jobba tillsammans. Lära av varandra och låna av varandra. Genom att inrätta ett Pedagogiskt Media Centrum  (PMC) kan våra olika kompetenser blandas och våra resurser delas. PMC kan liknas vid en variant av en gammal företeelse – Skolbibliotekscentralen - där media är en viktig del av resursen.  Men lika viktigt är de digitala verktygen.

PMC skall fungera som både fysisk och virtuell mötesplats där man har möjlighet att diskutera aktuella frågor.  Nätverksträffar möjliggör för pedagogerna och bibliotekarierna  att mötas för erfarenhetsutbyte. Det ger även möjlighet till  fortbildning och utbyte av goda (och dåliga) exempel. 

Några av PMC:s funktioner:
• Lärcenter och ett nav för den pedagogiska verksamheten i kommunen. Aktörer skolbibliotekarier, specialpedagoger, IT-pedagoger m fl.
• En administrativ enhet för att systematisera och marknadsföra skolbibliotekets resurser
• Resurs för lässtimuleringen i kommunen.
• Resurs vid uppläggning av teman och projekt, service till både pedagoger och elever
• Kompetenscentrum för lärare och bibliotekarier vid arbete med digitala verktyg och stöd samt utveckling för undervisningen i informationshanering. 
•  Pedagogisk utbildning och handledning för bibliotekspersonalen för att stärka skolbibliotekarierollen så att verksamheten vidareutvecklas i enlighet med gällande styrdokument och samhällsutveckling. 


  • Pedagogigskt Media Centrum skall vara en fysik och virtuell plattform.
  • PMC förenar it, medier och pedagogik och vilar på både LGR11 och kommunens it- och biblioteksplan.

tisdag 7 februari 2012

Turné


Har nu varit på några skolor och diskuterat tillsammans med pedagoger och bibliotekarier.

Vid en av skolorna finns det möjlighet för elever och lärare att själva låna medier med hjälp av scanner och lånekort med pinkodsinlogg. När bibliotekarien är på plats är det smidigare att hon handhar utlånen eftersom flera av barnen vill reservera kompisens bok :-) Dessutom funkar inte heller kvitto utskrivning från självscanningen.  Självutlåningen används då biblioteket inte är bemannat och då i mindre grupper av elever. Biblioteket används med andra ord flitigt även när det inte är bemannat. Pedagoger kommer ofta tillsammans med enskilda eller en liten grupp av elever och sätter sig och läser tillsammans.


Vid den planerade RFID införandet kommer hanteringen av in och utlån att effektiviseras och den administrativa arbetsdelen minska.


En av skolorna har bara bemannat under måndagar fram till 13.00. Alla klasser besöker då biblioteket och det är full rulle :-) Skolbibliotekarien har ett fullspäckat schema med klassbesök och bokprat. Självklart skulle hon behöva finnas där fler dagar i veckan!


Skolbibliotekarien har startat en Bokklubb efter skoltid. En grupp på ca tolv barn fikar och träffas för att prata böcker under en timmes tid. Rektor finansierar denna extra tid för skolbibliotekarien.

Ovanstående bibliotek är också öppet för allmänheten på onsdags eftermiddagar. Det finns önskemål om att ändra denna kvällsöppet tid till torsdagar då fritids har öppet. Detta skulle leda till att verksamheterna kunde samarbeta och de lässtimulerande åtgärderna utsträckas.



Samarbete mellan pedagogen och bibliotekarien på ovanstående skola sker spontant. Förutom dessa viktiga spontana möten föreslås att två möten inplaneras varje termin. På alla skolor, utom en,  finns det lärare som fungerar som "Tekarier". Lärarbibliotekarien är ett språkrör för pedagogerna och kan förmedla tankar från lärarlaget till biblioteket och tvärtom. 


Då bibliotekarien bara är på plats en dag i veckan minskar möjligheterna till planering tillsammans med pedagogerna. En viktig förutsättning för ökat lärande för eleverna är just möjligheterna för pedagog och bibliotekarie att samarbeta. Bibliotekarien behöver vara med i hela processen, från planering, utförande och utvärdering. Genom deras olika professioner tillförs kompetenser som berikar och utvecklar lärandet. Verksamheten kan då utvecklas i enlighet med läroplanen.

Elevernas delaktighet är ett utvecklingsområde. Förslagsvis kan eleverna engageras i Elevens val. Eleverna kan engageras i bibliotekets utveckling, genom olika lässtimulerande aktiviteter men också genom möjlighet att aktivt delta i skyltning och marknadsföring av media både fysiskt och digitalt. 



Ett annat utvecklingsområde på alla skolorna är hemsidornas möjlighet att väcka läslust och vara ett verktyg i elevernas lärande. Här kan vi hjälpas åt genom att länka till den kommande digitala resursen alt klippa och klistra från den.

Vi behöver också utveckla skolbibliotekens undervisning i informationsfärdighet.


Några av skolorna är integrerade med ett områdesbibliotek. Andra skolor har inte denna fördel. På dessa skolor behöver mediebeståndet ses över och förnyas. En rejäl gallring skulle göra underverk. I vecka 8 kommer jag att tillsammans med några lärare röja på en av skolorna :-)



Det behövs tydligare strukturer när det gäller inköp. Ofta köper man in böcker två gånger om året i anslutning med att läromedel köps in. Även vid rea köps en del. Alla betonar avsaknaden av kunskap när det gäller ny barnlitteratur. Mediaanslaget bör också tydliggöras. Den barnlitteraturexpertis som finns i kommunen via barnbibliotekarier och bibliotekarier som arbetar i skolbibliotek bör användas. Skolorna kan via inköpsvägledning från dessa få ett bra basbestånd på litteratur som passar elevgrupperna på skolan. Denna inköpsvägledning kan ske digitalt. Utöver detta bör lärarbibliotekarien träffa övriga skolbibliotekarier två gånger per termin.

Genom att bygga upp ett Pedagogiskt Mediecentrum kan vi samordna media på ett bättre sätt. Speciell media kan då köpas in och användas till flera skolor, t ex vid temaarbeten och elever med behov av särskilt stöd.

En annan skola som jag besökte saknas skolbibliotekslokal. Istället har man böckerna på hyllor i en hall.  Förslag att ett förrådsrum inreds till skolbibliotek med hyllor, arbetsbord och soffa. I denna lokal kan sedan lässtimulerande aktiviteter och undervisning i informationshantering ske. Datorer finns tillgänglig att rulla in i lokalen. Lokalen bör också utrustas med Smartbord eller projektor med filmduk.

Ser många möjligheter och stor styrka i samarbetet med alla inblandadepedagoger och rektorer. Tillsammans skall vi fixa det här!

torsdag 2 februari 2012

Besökt Bokelundaskolan i Skånes Fagerhult. Studiebesök på skolbiblioteket. Underbart att få möta Maria - en  flexibelt tänkande skolbibliotekarie. Örkelljunga skolbibliotekarier kan säkert ge oss i Åstorp en hel del goda tips och idéer för vår skolbiblioteksutveckling! Kanske kan vi återkomma och be om att få lite mer hjälp :-)




Kommun
Örkelljunga (9500 inv)
Antal elever (webbsida)
Skolår
Bemanning
Beringskolan
250
F-5
30 h/v
Bokelundaskolan
150
F-9
13 h/v
Ekets skola
25
F-5
7,5 h/v
Kungsskolan
300
6-9
20 h/v
Mårdenskolan
130
F-5
7,5 h/v
Tockarps skola
40
F-5
4 h/v
Von Reisers skola
45
F-5
10 h/v