lördag 29 september 2012

SKL rapport

Det obegränsade rummet


Det moderna skolbiblioteket - en framtidsskiss har lämnats över till SKL. Uppdraget har genomförts av Krister Widell och Mats Östling på uppdrag av SKL (Sveriges kommuner och landsting).

Arbetet har kunnat följas på bloggen Det obegränsade rummet.

Läsvärd rapport!

torsdag 13 september 2012

Kramp i fingrarna

Clara Schumanns 193e födelsedag

Förstår inte hur ni lärare står ut med alla rättningar :-) Själv har jag fått kramp i fingrarna av att kommentera varje elevs loggbok efter utförd lektion i dag. (Se tidigare lektion)

Kul att läsa vad eleverna tycker om uppgiften - positivt och negativt. Flera av dem tycker ordförståelsen är jobbigast. I de artiklar som eleverna använder sig av, för att få bakgrundsinformation om sina författare, är språket många gånger över deras förståelsenivå.

Än en gång bevis för den utarmning av språket som redan är  här.

Många elever suckar över att behöva markera stödord i artiklarna. Vi försöker peppa dem med att förklara betydelsen av "guldord" .... eller byggstenar till deras berättelsebygge.

Men innan de fick sätta igång med att jobba fick de - som de tyckte - en dum fråga: Vad är Google?

Det visade sig emellertid att de inte kunde svara på det......:-)

Syftet med detta var att få dem till att förstå vad Internet är samt hur Google fungerar. Som avslutning på  momentet visade jag den korta Google filmen om hur en sökning går till.

onsdag 12 september 2012

Digitala smörgåsbordet



Har dukat fram ett digitalt smörgåsbord till oss som deltar på skolbiblioteksmötet 16 oktober. "Maträtterna" är indelade i olika områden; Sociala medier, Presentationsverktyg, Bildhantering, Processverktyg, Samarbetsverktyg och Filhantering.

Innan måndagen 1 oktober vill jag att du meddelar mig vilka två områden som intresserar dig mest.

!6  oktober kommer de fokusområden som är av mest intresse för er att presenteras. Därefter får var och en av er provsmaka i egen takt.

Låt er väl smaka!

Här är det digitala smörgåsbordet uppdukat.

Där finns också en länk där du fyller i dina två val.

Dags för Kvidingemötet

Kvidingegruppen träffas i Kvidinge bibliotek tisdag 18 september kl 14.00

Dagordning

Välkomna!

tisdag 11 september 2012

Favvisen Glogster

two heads by jonno259, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  jonno259 

Nytt projekt på Björnekulla! Petra och jag slår våra kloka (?!) huvuden ihop och jobbar tillsammans med en åttonde klass. Tema: klassiker.

Vi har planerat arbetet tillsammans.... och nu kör vi igång!

Petra har pratat med klassen om mål och syfte med uppgiften - och idag var det dags att träffa eleverna i bibblan.

Slutresultatet skall bli en muntlig presentation kring den författare de har valt. Som stöd för den muntliga presentationen skall eleverna göra en GLOGG!

Att göra en glogg är kul. Kolla gärna in hur man i lägre årskurser också kan jobba med Gloggar. Se hur en fjärdeklassare reser med hjälp av Gloggen.

(Dock måste du som har elever som är under 13 år skapa ett lärarkonto)

Under lektionen idag fick eleverna en genomgång av vad en glogg är för något. Vi pratade också om nyttan med att kunna presentera information i olika sammanhang och på olika sätt. Innehållet i informationen är viktigt. Det är också viktigt att det är intressant att både läsa och lyssna på. Layouten på gloggen skall vara lockande och läsvänlig. Dessutom måste informationen vara korrekt - och den som tar del av infon måste också kunna kolla att det stämmer.

Eleverna fick åter igen stifta bekantskap med "Raketen" (vilket de tyckte var tjatigt :-) ) Vi pratade om hur  inledningen av ett processarbete ofta är väldigt jobbigt. Det är svårt att veta vad man skall skriva om, vart man hittar infon och dessutom skall man lära sig ett nytt digitalt verktyg.... Denna knut i början av processen löser dock upp sig under resans gång.

För att följa sin egen process och för att underlätta deras reflektion får eleverna fylla i en loggbok som samlas in efter varje lektion. Denna loggbok är även ett verktyg för oss - lärare och bibliotekarie - som ger oss möjlighet att följa den enskilde elevens arbete och därmed kunna kommentera och stödja under processen.

Nästa lektion kommer fokus att vara Google söksystem samt lite kring källgranskning.



torsdag 6 september 2012

Internetfonden



Nu är ansökan till Internetfonden ivägskickad!
Håller tummarna för att de skall vilja hjälpa oss på vägen mot ett Pedagogiskt Media Centrum


onsdag 5 september 2012

Blicka utåt



Lär mig massor varje dag .... i möten med kolleger, ungdomar och andra jag möter. Men jag lär mig också mycket av mina virtuella kolleger. Scoop.it är för mig ett viktigt verktyg som utvecklar och ger mig nya perspektiv och fördjupning inom de områden jag verkar i.

Vi som nu skall gå vidare med att bygga upp en ny verksamhet behöver blicka utåt lika mycket som inåt. Vad vi har men också möjligheter och erfarenheter utifrån.

Vi kommer i gruppen att tala om begreppet skolbiblioteksverksamhet. I bloggen Perspektiv : Skolbibliotek utvecklar jag dessa tankar.


Nytt steg



Skolbiblioteksprojektet ledde fram till ett nytt steg som vi nu står i färd med att ta - uppbyggnad av ett Pedagogisk Media Centrum (PMC)!

Står i valet och kvalet huruvida denna blogg skall döpas om till: Uppdrag : PMC .... eller en ny PMC blogg skall födas ....

Tips och tack



Tack för mötet idag!

Nästa gång träffas vi på Kvidinge bibliotek måndag 17 september kl 13.00-15.00.
Vid detta tillfälle diskuterar vi en frågeställning ur boken Framtidens skolbibliotek - Den glada boken av 
Anne Ljungdahl och Helena Öberg.

Vi pratade idag om att dela med oss :-) Kika i "Dela med dig-spalten" till höger!